стоп булінг

        

   

ЩО ТАКЕ БУЛІНГ, ЯК ЙОГО РОЗПІЗНАТИ?

У 2019 року вступили в силу норми закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який визначає поняття булінгу.

 

Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) - це  діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

 

Які ознаки булінгу?

Типовими ознаками булінгу є:

·         систематичність (повторюваність) діяння;

·         наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі;

·         наслідки у вигляді психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Які  є види булінгу ?

Людину, яку вибрали жертвою, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими видами булінґу є:

• фізичний (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нанесення тілесних пошкоджень);

• психологічний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж);

• економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);

• сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);

• кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв).

 

Як відрізнити звичайний конфлікт від булінгу?

Варто пам’ятати, що не кожен конфлікт є булінгом. Цькування - це тривалі, повторювані дії, а одинична сутичка між учасниками таким не може вважатися. Наприклад, якщо друзі посварилися та побилися чи діти разом весело штовхалися, але одна із них впала і забилася -  це не вважається булінгом. Проте, якщо однолітки на чолі з булером регулярно насміхалися, принижували або ховали та кидали речі дитини, штовхали, не вперше нецензурно обзивали та били, викладали в соцмережі непристойні чи відфотошоплені знімки дитини – потрібно негайно діяти!

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом директора школи

№ 18 від 24.01.2020

 

План заходів

СЗШ І-ІІІ ступенів с. Бубнівка,

спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)

у 2020 році

 

Заходи

Терміни виконання

Відповідальний

Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу

1

Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти»

Останній тиждень серпня

Директор

2

Підготовка наказу «Про порядок дій персоналу при зіткненні з випадками булінгу (цькування) в закладі освіти»

Перший тиждень вересня

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

3

Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування):

педагогічний персонал;

допоміжний персонал;

технічний персонал.

Січень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

4

Обговорення та прийняття правил поведінки в групах/класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду

Січень

Класні керівники, самоврядування (8–11 класи)

5

Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування)

Січень

Класні керівники

6

Створення (або оновлення) розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти

Січень

Відповідальний за роботу сайту школи

7

Підготовка брошури з нормативними документами з профілактики булінгу (цькування) в освітньому середовищі для педагогів

лютий

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

8

Підготовка методичних рекомендацій для педагогів:

з вивчення учнівського колективу;

з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей

лютий

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

9

Висвітлення інформації на стенді учнівського самоврядування

лютий

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

10

Підготовка тематичних буклетів за участю старшокласників

березень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

11

Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування)

березень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

12

Інформаційна акція для старшокласників

квітень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

13

Виступ на загальношкільних батьківських зборах з профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі

квітень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти

14

Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування.

Весняні

канікули

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

15

Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з допоміжним та технічним персоналом.

квітень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

16

Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти

квітень

Уповноважена особа

17

Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу

За результатами кожної чверті

Уповноважена особа

18

Консультування класних керівників психологом з проблемних ситуацій.

Впродовж року

Уповноважена особа

Робота з учнями

19

Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів

Впродовж року

Уповноважена особа

20

Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають»

Вересень

Класні керівники

21

Тиждень толерантності

Листопад

Учнівське самоврядування, класні керівники

22

Імітаційна гра для учнів середніх і старших класів «Розкажи про насильство»

грудень

Учнівське самоврядування, класні керівники

23

Конкурс плакатів проти насильства

Березень

Шкільний парламент, заступник директора з виховної роботи

Робота з батьками

24

Тематичні загальношкільні батьківські збори

Квітень

Директор

25

Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям

Жовтень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

26

Відкриття сімейного клубу «Діти без насильства»

Листопад

Уповноважена особа

27

Тематичні батьківські збори в класах

За графіком

Класні керівники

28

Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми

Впродовж навчального року

Уповноважена особа

Моніторинг освітнього середовища закладу освіти

29

Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності, інклюзивності

2 рази на рік

Адміністрація школи, колектив закладу

30

Анонімне анкетування учнів 5-11-го класів про випадки булінгу (цькування) у школі

грудень

Уповноважена особа

31

Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти

грудень

Класні керівники

32

Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів.

лютий

Уповноважена особа

33

Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти

Щомісяця

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

34

Підготовка звіту про виконання заходів про виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу у закладі освіти

Травень червень

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

 

 

 

                                                                           

 

Порядок подання та розгляду заяв

про випадки булінгу в освітньому закладі

 

Згідно Закону України « Про освіту», розділ І, статті 25, 26 керівник навчального закладу розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб

 

                                                                                 Зразок

скарги на жорстоке поводження

з дитиною у навчальному закладі

                                                                     Директору
                                                                     СЗШ І – ІІІ ст. с. Бубнівка

                                Кондратюку М. В.
                                             здобувача освіти  __ класу,
                                                                  що проживає за адресою:____________
                                                                     телефон___________________________

ЗАЯВА


08 лютого 2019 року на перерві ______ПІП в присутності учнів словесно мене образила та нанесла тілесні пошкодження. Це призвело до нервового зриву, відмови бути присутнім на уроках. Звертаю Вашу увагу на те, що _____ПІП не вперше застосовує такий вид цькування по відношенню до мене та до інших учнів класу. Прошу вивчити факти, зазначені у заяві, та захистити мене від жорстокого поводження і психічного насилля з боку однокласниці (ка) __________ПІП.


Дата                                                                                                               П.І.П.

 

Керівник закладу:

• Розглядає таке звернення та реєструє у журналі обліку звернень та повідомлень про жорстоке поводження з дітьми або загрозу його вчинення;

• З’ясовує усі обставин булінгу відповідно до Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення, затвердженого спільним наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України № 564/836/945/577;

• Скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

     Якщо комісія, створена для розгляду випадку булінгу (цькування),  визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, то керівник навчального закладу в обов’язковому порядку повідомляє про це  уповноваже-ним підрозділам:

- Ювенальній поліції сектору превенції Гайсинського відділу Національної поліції;

- Службі у справах дітей Гайсинського району.

• У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

Але за будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.

Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

 

 

                                                

 

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) в

СЗШ І – ІІІ ступенів с. Бубнівка

І. Алгоритм дій педагогічного колективу у разі виявлення ситуації булінгу:

- Якщо педагог, або будь який інший працівник школи став свідком булінгу то, незалежно від того, поскаржилась йому жертва чи ні, він повинен проінформувати про цей випадок керівництво навчального закладу.

- Якщо педагог, або будь який інший працівник школи отримав усне або письмове звернення від дитини, щодо жорстокого ставлення по відношенню до неї з боку однолітків, педагогів, або інших осіб, то він повинен повідомити про це керівництво навчального закладу.

- Отримавши таке звернення, директор навчального закладу повинен скликати комісію з розгляду випадку булінгу, та окреслити подальші дії.

- Якщо комісія кваліфікує випадок як булінг, а не одноразовий конфлікт, адміністрація навчального закладу повинна повідомити про це уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.

- У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждала сторона не згодна з цим висновком, то вона має право звернутися до органів Національної поліції України.

- Забезпечити психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали від булінгу, стали його свідками, або вчинили цькування.

ІІ. Алгоритм дій педагогічних працівників що до запобігання випадків булінгу в учнівському середовищі.

1. Усім членам шкільного колективу дотримуватись єдиної позиції, що насильство, цькування, дискримінація є неприйнятними та неприпустимими у міжособистісних спілкуванні.

2. Класним керівникам та вчителям-предметникам цікавитися життям своїх вихованців, відслідковувати ситуації, щодо проявів жорстокості та цькування в учнівських колективах, контролювати поведінку та взаємостосунки між дітьми на уроках і перервах.

3. Не залишати жоден випадок булінгу без уваги. Пояснювати здобувачам освіти, що будь які насильницькі дії чи образливі слова є неприпустимими у міжгруповій взаємодії. Реакція усіх учасників освітнього процесу на будь які прояви жорстокості та цькування має бути негайною.

4. Пояснювати здобувачам освіти, що навіть пасивне спостереження за знущанням і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захищати жертву насильства і, якщо треба кликати на допомогу дорослих.

5. У кожному класному колективі виробити правила толерантної поведінки, слідкувати за їх дотриманням.

6. Систематично проводити у школі просвітницьку роботу у вигляді виховних годин, бесід, тренінгів, уроків, правових ігор, вікторин, флеш-мобів, круглих столів, диспутів, годин відкритих думок, усних журналів, кінолекторіїв, для ознайомлення учнів з проблемою булінгу, з метою пропаганди безпечних, здорових стосунків, заснованих на взаємній повазі, доброзичливості та толерантності. Залучати до цієї роботи соціально-психологічну службу, представників правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій.

7. Проводити просвітницьку роботу серед батьків з даної тематики.

8. Забезпечити психологічний супровід здобувачів освіти, які стали свідками булінгу, постраждали від нього або вчинили цькування.